مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرگار قدس گفت: واردات بنزین علت های مختلفی دارد و باید در ابعاد مختلف این موضوع حل شود. ابتدا باید عزم ملی هم در مسئولین و هم مردم با گفتمان مشترک شکل بگیرد آن هم اینکه ما اگر نتوانیم مصرف سوخت های فسیلی را مدیریت کنیم و با یک رویکرد همگانی آن را کاهش دهیم مشکلاتی فراتر از ارقام بودجه ای برای ما پیش خواهد آمد که البته تا الان هم ایجاد شده از جمله مسائلی از قبیل آلودگی هوا،آسیب به سلامت جسمی، روحی و روانی جامعه و آثار محیط زیستی. برخی از اقدامات اقلیمی در کشور بخاطر همین جزایر گرمایی است که بالا سر شهرها شکل گرفته و خودش مانعی است که طبیعت خدا دستخوش آسیب بشر قرار بگیرد.
وی ادامه داد:آنچیزی که مهم است اصلاح الگوی مصرف است. در این فرایند نوع خودرویی که تولید و عرضه میکنیم مهم است اینکه مصرف سوخت و آلاینده هایش به چه میزان است. مورد دیگر وضعیت شبکه حمل و نقل و میزان استفاده از حمل و نقل عمومی است.اینکه چقدر حمل و نقل عمومی ما ظرفیت و توان دارد.این موضوع و میزان استقبال مردم مهم است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ضرر و زیان واردات بنزین در سبد کشور و مردم است. لذا در این خصوص باید مطالبه کنیم که فرهنگ سیاستگذاری کشور را به سمتی ببریم که مصرف بنزین کم شود و یا مصرف سوخت های فسیلی و آلاینده ها کاهش یابد. ما در تهران شاهد بیش از ۱۳ میلیون لیتر بنزین در روز هستیم این دقیقا مشابه کشورهایی است که اندازه ما جمعیت دارند. در واقع مصرف بنزین در یک کشور با یک شهرتهران ما مساوی است. طبیعی است این میزان مصرف آن هم با خودروهای بی کیفیت باعث واردات بنزین،ناترازی و آلودگی هوا و ...می شود.
عباسی گفت: اقدامات فوری از جمله افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی،اصلاح صنعت خودرو ،تولید خودروهای با کیفیت، استفاده از خودروهای برقی لازم است. سیاست های اقتصادی هم مهم هستند . دولت جرات دست زدن به قیمت بنزین را ندارد اما منطقی بودن قیمت بنزین و مصرف بی رویه در کشور تاثیر نامطلوبی دارد و آن هم اینکه علاوه بر استفاده از دارایی های کشور مجبور می شویم به اندازه ای که مازاد بر تولید مصرف داریم،منابع کشور را که می توان به کارهای زیرساختی و اساسی بپردازد خرج بنزین وارداتی کنیم تا آتش بزنیم و دودش کنیم و هوا ببریم.
نظر شما